Στάδια ανάπτυξης του παιδιού : Πότε να ανησυχήσετε

 

Είναι λογικό να ανησυχήσετε και να ζητήσετε τη γνώμη ειδικού αν το παιδί:

Στο τέλος του 3ου  μήνα

·        Εχει άνισες και μη συμμετρικές κινήσεις των χεριών ή/και των ποδιών του

·        Δεν στηρίζει έστω και για δευτερόλεπτο το κεφαλάκι του στην ημικαθιστική θέση

·         Δε δείχνει να αντιδρά σε δυνατούς ήχους

·        Δεν κάνει φωνούλες

·        Δεν παρακολουθεί με τα μάτια του ένα κοντινό αντικειμένο

·        Δεν κοιτάει παρατηρητικός τα ανθρώπινα πρόσωπα

·        Δε χαμογελάει όταν σας βλέπει ή όταν του Χαμογελάτε

Στο τέλος του 6ου μήνα

·        Δεν εχει σταθερό το κεφαλάκι του όταν κάθεται

·        Δεν σηκώνει, έστω και στιγμιαία, το βάρος του στα πόδια του

·        Δεν προσπαθεί, έστω και ατελώς, να γυρίσει από μπρούμυτα ανάσκελα ή το ανάποδο

·        Δε γυρίζει στον ήχο μιας κουδουνίστρας

·        Δε γελάει

·        Δεν προσπαθεί να φτάσει με το χεράκι του και να γραπώσει κάποιο παιχνίδι

·        Δεν παρακολουθεί τη μαμά που κινείται μπροστά του από τη μια άκρη του δωματίου στην άλλη, 180 μοίρες

Στο τέλος του 9ου μήνα

·        Δεν κάθεται μόνο του χωρίς υποστήριξη της πλάτης

·        Δεν στέκεται στηριζόμενο με τα χέρια του όταν το βάζουμε όρθιο

·        Δε μιμείται ήχους της γλώσσας ή δε βαβίζει με απλές συλλαβές, όπως μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα

·        Δε μεταφέρει κυβάκι από το ένα χέρι στο άλλο

·        Δε μπορεί να κρατήσει δυο κυβάκια στα χέρια του

Στο τέλος του 12ου μήνα

·       Δε μπορεί να καθίσει από ξαπλωτό

·       Δε μπορεί να κρατηθεί όρθιο έστω για δυο δευτερόλεπτα

·       Δε βαβίζει με πολλές συλλαβές, πχ μα-βα –μπα-βου

·       Δε χρησιμοποιεί τον αντίχειρα και το δείκτη για να πιάσει ένα μικρό αντικείμενο, όπως μια σταφίδα

·       Δε χτυπάει μεταξύ τους δυο κυβάκια που εχει στα χέρια του

·       Δεν παίζει απλά παιχνιδάκια όπως κου-κου-τζα

·       Δεν επικοινωνεί με τον τρόπο του, χειρονομίες ή φωνούλες, τα θέλω και τις ανάγκες του

Στο τέλος του 15ου μήνα

·        Δεν κρατιέται όρθιο μόνο του

·        Δεν κάνει προσπάθειες να περπατήσει

·        Δε χρησιμοποιεί τις λέξεις ‘μαμά’ ‘μπαμπά’ με το συγκεκριμένο τους νόημα

·        Δε χρησιμοποιεί μια λεξούλα πέραν του ‘μαμά’ ‘μπαμπά’

·        Δε βάζει το τουβλάκι μέσα στο κουτί ή το δοχειάκι

·        Δε χρησιμοποιεί το μολύβι στο χαρτί κάνοντας ακατέργαστης μουτζούρες

·        Δε χαιρετάει ‘αντίο’ με το χεράκι του

·        Δεν παίζει με τη μπάλα

·        Δε μιμείται δραστηριότητες στο σπίτι, όπως μαγείρεμα, άνοιγμα του ψυγείου, διαδικασία του φαγητού ή του ύπνου κλπ

Στο τέλος του 18ου μήνα

·       Δε μπορεί να περπατήσει

·       Δε μπορεί να περπατήσει προς τα πίσω

·       Δεν εχει τουλάχιστον δυο λέξεις πέραν του ‘μαμά’ μπαμπά’

·       Δεν αφήνει ή ρίχνει αντικείμενα από το χέρι του

·       Δεν πίνει από παιδικό ποτηράκι

·       Δεν βοηθάει αυθόρμητα τη μαμά σε κάποια δουλειά του σπιτιού

·       Παίζει συνεχώς με έναν επαναλαμβάνομενο, στείρο, μη δημιουργικό τρόπο, χωρίς φαντασία ή προσποίηση

·       Εχει ελάχιστη ή καθόλου γλώσσα του σώματος (εκφράσεις, χειρονομίες)

Στο τέλος του 24ου μήνα

·        Δε μπορεί να τρέξει

·        Δε μπορεί να κλωτσήσει μια μπάλα προς τα εμπρός

·        Δε μπορεί να ανέβει τις σκάλες όρθιο, έστω με τη μαμά να βοηθάει κρατώντας το

·        Δεν εχει τουλάχιστον 6 συγκεκριμένες λέξεις

·        Δε δείχνει σωστά δυο εικόνες στο βιβλιαράκι

·        Δε μπορεί να φτιάξει έναν πύργο με τουλάχιστον 4 τουβλάκια

·        Δε χρησιμοποιεί καθόλου πιρούνι ή κουτάλι

·        Δεν κάνει παιχνίδι προσποίησης, όπως να ταϊζει την κούκλα

Στο τέλος του 3ου χρόνου

·        Δε μπορεί να πετάξει τη μπάλα πάνω από τους ώμους του

·        Δεν ονοματίζει τουλάχιστον τέσσερις εικόνες σε βιβλιαράκι

·        Δε φτιάχνει πύργο από τουλάχιστον 6-7 κυβάκια

·        Δε μιμείται μια κάθετη γραμμή στο χαρτί

·        Δε βγάζει ή βάζει χωρίς πολλή βοήθεια τα ρούχα του

·        Δεν πλένει και δε σκουπίζει τα χέρια του

Στο τέλος του 4ου χρόνου

·        Δεν ισορροπεί στο ένα πόδι για τουλάχιστον 1-2 δευτερόλεπτα

·        Δε γνωρίζει μερικά χρώματα ή να μετράει 1-2 κυβάκια

·        Εχει λόγο που είναι έστω και μερικώς ακατάληπτος

·        Δε μπορεί να αντιγράψει καλά έναν κύκλο

·        Δεν αναφέρει το όνομα ενός/ μιας φίλης του

Στο τέλος του 5ου χρόνου

·        Δε μπορεί να πηδήξει στο ένα πόδι

·        Δεν κατανοεί τουλάχιστον τέσσερις προθέσεις, τρια επίθετα ή τέσσερα χρώματα

·        Δε μπορεί να αντιγράψει έναν σταυρό ή να ζωγραφίσει έναν άνθρωπο με τουλάχιστον 3-4 μέρη του σώματος

·        Δεν παίζει επιτραπέζια ή παιχνίδια με κάρτες

·        Δε μπορεί να ντυθεί χωρίς βοήθεια

Απόσπασμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου “Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία”, εκδόσεις Πατάκη 2009.

Post Author: paidimou

Στο Παιδί μου όλες και όλοι έχετε λόγο! Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας τα πάντα...! Μαμαδο-ιστορίες, τοκετο-ιστορίες, θηλασμο-ιστορίες, συνταγές για μικρούς και μεγάλους, χειροτεχνίες, την δουλειά σας, βαπτίσεις, πάρτυ, θέματα ομορφιάς και υγείας και ότι άλλο θέλετε! Επικοινωνήστε μαζί μας στο paidimouesyes@gmail.com! Γίνετε αρθρογράφοι στις θέσεις των αρθρογράφων!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *